woensdag 12 december 2018

Een bok met praatjes en Xátivas historie

El Castell de Xátiva




Toen we het kasteel van Xátiva zagen, haalden we meteen de drone tevoorschijn. Want alleen een luchtopname laat dit imponerende geheel aan fortificatie en kasteelpartijen tot zijn recht komen. Delen ervan stammen nog van voor de Romeinse tijd en het is gebouwd in verschillende stijlen. In elke belangrijke geschiedsperiode werd er wel iets bijgebouwd. Zo zijn er Gotische, Romaanse en Middeleeuws-Islamitische bouwstijlen in het fort verwerkt. 



De Xátivianen – die bij het País Valenciano horen - hebben het gebruikt om te vechten tegen vijanden van diverse pluimage zoals Romeinen, Castilianen, Moren en Germanen. Gedenkwaardig is hun verloren strijd tegen het Spaanse Koninkrijk in 1701 waarna de Spaanse koning de stad compleet liet afbranden en de bewoners naar een andere regio van Spanje deporteerde. Maar het kasteel liet hij heel…

Niet alleen het kasteel geeft Xátiva faam, het is ook de geboorteplaats van twee pausen en José de Ribera, die in de 17eeeuw de schilderkunst vernieuwde met zijn gewaagde thema ‘esthetiek van het lelijke ’. Beroemd zijn o.a. zijn schilderijen ‘Vrouw met de baard’ en ‘De horrelvoet’ (wat als een topstuk van het Louvre wordt gezien!).  Voor meer info. gebruik je deze link.

Het klimmen


Maja klimt Terminator (een 7B, olé!) in Bellús 

Qua klimmen loopt ‘ie lekker hier in de provincie Valencia. We hebben niets dan zonovergoten klimdagen gehad op mooie rotsen en zijn hard op weg om de rotsen van Montesa, Bellús en Salem af te werken (nou ja, de sectoren die op het zuiden gericht zijn dan). Na een half jaar is Maja’s schouder eindelijk geheeld en de klimkracht weer aardig opgebouwd, resultaat: een 7B rotpunkt en wel een zware knalroute die niet voor niets Terminator heet! 

Salem


Klimsector 'Sol i bon temps' van Salem. Geel omcirkeld zijn de klimmers en rood omcirkeld de rel trappende geiten

Alleen in het klimgebied van Salem loopt ons klimmen niet op rolletjes, omdat dit uit  onverwachte hoek wordt gedwarsboomd. Er is daar een wilde groep geiten neergestreken en deze levendige dieren geven er de voorkeur aan om precies boven de klimrotsen zo lomp mogelijk met elkaar te dollen. Dat resulteert in flinke steenslag in de klimroutes. Normaal gesproken klimmen we niet met helmen in sportklimgebieden, maar voor Salem maken we nu dus een uitzondering. 

Last van hoogtevrees hebben de geiten niet, ze kijken over de rand van de steile rotsen naar de klimmers

En alsof suizende stenen langs de wand niet hinderlijk genoeg zijn, is er ook nog 'n bok bij met praatjes. Hij stoot de ganse dag een menselijk klinkend zwakzinnig gejammer uit dat je kilometers verderop nog kunt horen. Desondanks vonden we het toch naar om te horen dat de bewoners van het nabij liggende dorp plannen smeden om de geiten af te schieten. De reden daarvoor is dat ze ’s nachts soms op de autoweg lopen en daardoor een gevaar vormen voor automobilisten.
We moesten meteen aan Griekenland denken, waar in veel plattelandstreken geregeld geiten op de weg lopen en iedereen daarom gewoon langzamer is gaan rijden, niets aan de hand.

4x4 plezier


Met twee wielen los off-road rossen! Je moet wat over hebben om mooi te kamperen

Hier in het Spaanse binnenland komen we regelmatig stenige en zanderige weggetjes tegen die flinke hellingen/hobbels overbruggen. Omdat wij uit ervaring weten dat dit soort weggetjes naar mooie kampeerplaatsen dichtbij de rotsen leiden, hebben we ervoor gekozen om een vier wiel aangedreven kampeerbus te nemen. 

Je kunt niet zien aan onze wagen dat hij 4x4 is, wat tot interessante taferelen leidt. Soms staan wij op een mooi veld bij de klimrotsen en zien andere klimmers dat. Vervolgens proberen ze met hun gewone kampeerbusje ook op het veld te komen, maar slagen daar niet in door afslaande motors, slippartijen en het raken van bodemplaten… Aj-aj! (zoals een van die slippende Spanjaarden riep).

Het rechter voorwiel komt los

Op bovenstaande foto's zie je waarom wij wel een hellinkje over kunnen en andere busjes niet. Eén wiel raakt los van het wegdek en bij gewone auto’s is er dan geen aandrijfkracht meer op alle wielen. Daar zijn de voor- óf achterwielen aangedreven en als 1 van die 2 aangedreven wielen machteloos in de lucht staat te tollen, doet het andere wiel niets meer: je staat stil. Maar bij ons zijn zowel voor- als achterwielen aangedreven waardoor 1 of zelfs 2 wielen die loskomen, geen probleem zijn.  Dat komt ook goed van pas op modder: als 1 wiel gaat slippen, rij je gewoon door met je 4x4.